تفاوت مرکز تماس ابری و مرکز تماس محلی | کدام برای کسبوکار شما مناسب است؟
تفاوت مرکز تلفن ابری و مرکز تلفن ویپ محلی؟کدام اقتصادی تر است؟

تصمیمگیری برای انتخاب مرکز تلفنی کسبوکار شما، صرفاً یک انتخاب فنی نیست؛ بلکه یک تصمیم کاملاً اقتصادی و استراتژیک است. ما به عنوان متخصص در حوزه VOIP و شبکه، دغدغه شما (هزینه و بازگشت سرمایه) را کاملاً درک میکنیم.
بیایید قبل از ورود به جزئیات، پاسخ سؤال اصلی شما را شفاف و سریع بدهیم:
اگر یک استارتاپ یا کسبوکار کوچک و متوسط هستید که سرعت راهاندازی و کاهش هزینههای اولیه (خرید تجهیزات و زیرساخت) برایتان اولویت دارد، مرکز تماس ابری (Cloud-Based) از نظر اقتصادی به نفع شماست.
اما اگر یک سازمان بزرگ هستید که بودجه کافی برای سرمایهگذاری اولیه دارید و امنیت مطلق اطلاعات، مالکیت کامل سیستم و کنترل صفر تا صد روی زیرساخت داخلی برایتان حیاتی است، مرکز تماس VOIP محلی (On-Premise) در بلندمدت اقتصادیتر خواهد بود.
اکنون که پاسخ را میدانید، بیایید بررسی کنیم که تفاوت مرکز تلفن ویپ محلی و مرکز تلفن ابری از نظر اقتصادی تا این حد در چیست؟
آنچه در این مقاله میخوانید:
مرکز تماس ابری و مرکز تماس ویپ محلی چیست؟

مقایسه تفاوت مرکز تلفن ویپ محلی و مرکز تلفن ابری |مقایسه اقتصادی بر اساس ۳ پارامتر
انتخاب بین مرکز تماس ابری و مرکز تماس VOIP محلی در واقع انتخاب میان ۳ مدل هزینه متفاوت است: هزینههای راه اندازی ، پشتیبانی و توسعه. برای یک تحلیل بهتر، باید این دو مدل را جداگانه بررسی کنیم.
۱. هزینه های راه اندازی اولیه مرکز تماس ها
این جدول، هزینههایی را نشان میدهد که شما در لحظه راهاندازی برای خرید سختافزار، زیرساخت و خدمات نصب، متحمل میشوید:
معیار هزینه | مرکز تماس VOIP محلی (On-Premise) | مرکز تماس ابری (Cloud-Based) |
هزینه تجهیزات اصلی | بالا (یکبار برای همیشه): خرید سرور فیزیکی، گیتوی، تجهیزات شبکه (مانند روتر یا سوییچ سیسکو/میکروتیک)، تلفنهای IP . | پایین (تجهیزاتی ندارید): شما تنها به تلفنهای IP یا نرمافزارهای سافتفون نیاز دارید. سرور و تجهیزات اصلی در دیتاسنتر شرکت ارائهدهنده ابری قرار دارد. |
هزینه نصب و استقرار | بالا: نیاز به حضور فیزیکی کارشناس فنی برای کابلکشی، نصب سرور و کانفیگ مرکز تماس . | پایین: راهاندازی سریع و از راه دور توسط ارائهدهنده (شما فقط سرویس را دریافت میکنید). |
کنترل و مالکیت | ۱۰۰٪ مالکیت تجهیزات، کنترل کامل بر سختافزار و زیرساخت داخلی سازمان با خود شماست. | صفر٪ مالکیت تجهیزات، کنترل بر عهده ارائهدهنده (صرفاً از خدمات استفاده میکنید) است. |
| حتما بخوانید: تجهیزات مورد نیاز مرکز تماس ویپ محلی
این هزینهها بهصورت مستمر و ماهانه/سالانه برای نگهداری از سیستم پرداخت میشوند و فاکتور اصلی در اقتصادی بودن یا نبودن یک سیستم در بلندمدت هستند.
معیار هزینه | مرکز تماس VOIP محلی | مرکز تماس ابری |
هزینه نگهداری و پشتیبانی | بالا و مستمر: حقوق یک کارشناس شبکه/VOIP مستقر یا عقد قرارداد پشتیبانی دورهای. | صفر تا پایین: پشتیبانی و بهروزرسانی سختافزاری و نرمافزاری کاملاً بر عهده ارائهدهنده است. |
هزینه مصرف انرژی | بالا، بهدلیل روشن بودن ۲۴ ساعته سرور، فنهای خنککننده (کولینگ) و UPS. | صفر، تمام مصرف برق بر عهده شرکت ارائهدهنده ابری است. |
هزینه بهروزرسانی | چون نیاز به تعویض یا ارتقاء سختافزار هزینه دارد. | بهروزرسانی نرمافزاری و امنیتی توسط شرکت ارائهدهنده انجام میشود. |
| حتما بخوانید: خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه ای کالر
معیار هزینه | مرکز تماس VOIP محلی | مرکز تماس ابری |
افزایش داخلیها | نیاز به خرید سختافزار اضافی و افزایش فضای رک دارد. | فقط نیاز به ارتقاء اشتراک ماهانه دارد. |
دورکاری و شعبات | نیاز به کانفیگ روتر و فایروال دارد. | کانفیگ به عهده شرکت ارائه دهنده است. |
آیا سرعت و کیفیت مرکز تماس ابری در مقابل مرکز تماس ویپ محلی بهتر است؟

این یکی از مهمترین سؤالاتی است که ذهن مدیران را درگیر میکند، چرا که هیچ کس حاضر نیست کیفیت تماسهایش را فدای هزینه کند. در پاسخ باید گفت: خیر، لزوماً یکی نیستند و هر کدام وابستگیهای خاص خود را دارند.
در نگاه اول، هر دو سیستم از یک تکنولوژی اصلی (VOIP) برای انتقال صدا استفاده میکنند، اما تفاوت کلیدی در محل استقرار سرور و مدیریت زیرساخت است:
مرکز تماس VOIP محلی:
سرعت و پایداری بالا: از آنجایی که سرور و تجهیزات شبکه شما درون سازمان مستقر هستند، کیفیت تماسهای داخلی و پایداری کلی سیستم کاملاً در کنترل شماست. وابستگی سیستم به اینترنت خارجی فقط برای خطوط شهری و تماسهای ورودی/خروجی است.
زیرساخت و تجهیزات خوب: با انتخاب زیرساخت و تجهیزات خوب و مناسب با کسب و کار خود، بالاترین سطح (QoS) تضمین میشود.
مرکز تماس ابری:
وابستگی به اینترنت: سرعت، پایداری و کیفیت تماس شما کاملاً به کیفیت و پایداری اینترنت شرکت و مسیر دسترسی به دیتاسنتر ارائهدهنده بستگی دارد. در صورت قطعی یا افت سرعت اینترنت، کیفیت تماس بهشدت کاهش مییابد.
انتخاب ارائهدهنده معتبر: از آنجایی که مالکیت و مدیریت زیرساخت بر عهده سرویسدهنده است، انتخاب یک شرکت با سابقه و مطمئن ، امنیت بالا و پشتیبانی ۲۴/۷ است، مهمترین فاکتور در تضمین کیفیت و پایداری شماست.
کدام مرکز تماس برای کسبوکار من اقتصادیتر است؟
انتخاب شما باید دقیقاً بر اساس نیازهای واقعی و بودجه موجود شرکت باشد. برای اطمینان از یک تصمیم اقتصادی درست، این چکلیست نهایی را تکمیل کنید:
اگر در کسبوکار شما… | انتخاب مناسب |
کمبود سرمایه اولیه (CAPEX) دارید و میخواهید هزینه را پخش کنید. | مرکز تماس ابری |
بیش از ۵۰ داخلی نیاز دارید و حجم تماس بالاست. | هر دو سیستم (بسته به میزان دغدغه امنیت و بودجه) |
کارمندان شما زیاد دورکاری میکنند یا چندین شعبه دارید. | مرکز تماس ابری |
اطلاعات مشتریان شما فوقحساس و امنیتی است. | مرکز تماس ویپ محلی |
کیفیت و استانداردهای تجهیزات زیرساخت برایتان حیاتی است. | مرکز تماس ویپ محلی |
حرف آخر …
همانطور که در این مقاله تخصصی بررسی کردیم، انتخاب بین مرکز تماس ابری و مرکز تماس VOIP محلی یک معادلهی اقتصادی و فنی است. فرقی نمیکند که نیاز کسبوکار شما به راهاندازی سریع و مقیاسپذیر باشد یا به کنترل کامل و امنیت داخلی؛ ایکالر با ارائهی مشاوره تخصصی، شما را در این مسیر همراهی میکند.برای کسبوکارهایی که به دنبال زیرساخت قدرتمند، پشتیبانی شبانهروزی و حذف دغدغه مدیریت سرور هستند، ما سرویسهای تخصصی خدمات مرکز تلفن ابری ای کالر را پیشنهاد میکنیم.
و اگر هدف شما مالکیت کامل سیستم در محل کارتان و بهرهمندی از پایداری شبکه داخلی است، تیم فنی ما آماده ارائه خدمات مرکز تماس ویپ محلی ای کالر شامل نصب و پشتیبانی VOIP، میکروتیک، سیسکو و ایزابل است.برای دریافت مشاوره رایگان و انتخاب بهینهترین راهکار ارتباطی متناسب با بودجه و نیازهای فنی سازمان خود، همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.
سوالات متداول
مرکز تماس ابری معمولاً ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت فعال میشود. در مقابل، نصب و پیادهسازی مرکز تماس ویپ محلی بهدلیل نیاز به خرید سختافزار، کابلکشی و کانفیگ سرور (مثل ایزابل)، ممکن است چند هفته زمان ببرد.
بله. در مدل محلی، برای تضمین کیفیت شبکه داخلی (QoS) و امنیت، نیاز به خرید و پیکربندی تخصصی تجهیزات شبکه مانند سوییچها و روترهای سیسکو/میکروتیک برای مدیریت ترافیک VOIP خواهید داشت.
هزینه پنهان اصلی در مرکز تماس VOIP محلی، هزینه عملیاتی است. این شامل حقوق کارشناس فنی متخصص برای پشتیبانی و نگهداری سیستم و هزینههای جاری مانند برق سرور و کولینگ است.
در زمان قطعی اینترنت، مرکز تماس ویپ محلی همچنان میتواند تماسهای داخلی بین کارمندان را برقرار کند. اما مرکز تماس ابری برای برقراری هر نوع تماسی (داخلی و خارجی) کاملاً متوقف میشود.
در مرکز تلفن ویپ محلی، مالکیت و کنترل دادهها ۱۰۰٪ در دست شماست. در مرکز تلفن ابری، دادهها روی سرورهای شرکت ارائهدهنده ذخیره میشوند و امنیت به قرارداد و اعتبار آن شرکت وابسته است.
برای یک کسبوکار با بیش از ۱۰۰ کارمند، هر دو گزینه مرکز تماس ابری و مرکز تماس ویپ محلی مناسب هستند، اما انتخاب به اولویتهای شما بستگی دارد: مرکز تلفن ویپ ابری برای سازمانهایی که به دنبال انعطافپذیری بالا و حذف دغدغه مدیریت سختافزار هستند. این سیستم مقیاسپذیری سریع و نامحدود را فراهم میکند. مرکز تلفن ویپ محلی برای سازمانهایی که امنیت دادهها و کنترل ۱۰۰٪ بر زیرساخت داخلی دغدغه اصلیشان است و بودجه لازم برای سرمایهگذاری اولیه در تجهیزات را دارند.
4 دیدگاه دربارهٔ «مرکز تماس ابری بهتره یا مرکز تماس ویپ محلی ؟»
ممنون از این مطلب خوبتون
ممنون حضورتون
من از کجا میتونم مرکز تماس محلی ای کالر
رو داشته باشم ؟
با ای کالر تماس بگیرید 02191323533