نصب تلفن VoIP برای مشاغلی که میخواهند وضعیت ارتباط خود را با مشتریان توسعه و بهبود بخشند، یک ضرورت اساسی در نظر گرفته میشود. تا همین چند سال پیش، فکر تلفن ما دستگاهی بود که باید به یک خط مخابراتی آنالوگ متصل میشد و صدا را از طریق سیمهای مخابراتی مسی منتقل میکرد. اما ظهور فناوری VoIP همه چیز را در این صنعت تغییر داده است! اکنون فقط با اتصال به اینترنت میتوانید تماس تلفنی برقرار کنید.
تلفنهای اینترنتی که تلفنهای VoIP نیز نامیده میشوند، انقلابی در زمینه ارتباطات صوتی ایجاد کردهاند. برای برقراری تماس از طریق اینترنت، ابتدا باید یک مرکز تلفن VoIP راهاندازی کنید. این هابها با فراهم آوردن زیرساختهای لازم امکان استفاده از خطوط اینترنت (یا حتی خطوط تلفن آنالوگ) را بدون نیاز به سیمکشی سنگین میسر میسازند. در این مقاله از وبلاگ ایده آل گستر مراحل راهاندازی تلفن اینترنتی را مرور میکنیم. اگر شما نیز از سبک ارتباطی سنگین و پرهزینه بسته کاری خود خسته شدهاید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.
خطوط ارتباطی سنتی به شکل آنالوگ ارائه شدند. در این صورت باید توسط یک کابل مخابراتی از سرور اصلی تا درب شما پوشانده شود. پس از آن نیز سیمکشی از ورودی خانه تا پشت پریز تلفن انجام شد. در نهایت میتوانید با اتصال دستگاه تلفن آنالوگ به این جک تماس برقرار کنید. این خطوط تلفن هنوز هم در منازل و بسیاری از محلهای کار استفاده میشوند.
خط تلفن اینترنت نیازی به کابل مخابراتی ندارد و در بستر شبکه فعال میشود. در واقع برای نصب و راهاندازی این خطوط کافی است یک شبکه برای اتصال به اینترنت ایجاد کنید. یک خط اینترنت صدا را بهعنوان بستههای داده از طریق شبکه به جای سیگنالهای آنالوگ منتقل میکند.
در کشور ما اپراتورهای زیادی در زمینه تامین و نصب خطوط اینترنت فعالیت میکنند. برای استفاده از این خط باید با توجه به نیاز و انتظارات خود در یک اپراتور مطمئن ثبتنام کنید. پهنای باند کافی اینترنت اولین و مهمترین نیاز برای استفاده از این خطوط است.
آسیاتک، رسپینا، شاتل، سبانت، فرزانگان و حتی خود مخابرات از جمله اپراتورهایی هستند که خطوط اینترنت را در اختیار مشتریان قرار میدهند. انتخاب اپراتور کاملاً به شما بستگی دارد. اما سوال اینجاست که آیا صرف خرید و فعالسازی خط تلفن اینترنتی برای نصب گوشی VoIP کافی است؟ البته که نه!
VoIP مخفف Voice over the Internet است و به انتقال صدا از طریق اینترنت اشاره دارد. در واقع خط تلفن اینترنت نیز بر اساس همین فناوری ساخته شده است. Voip به کاربران این امکان را می دهد که فقط از طریق اتصال به اینترنت با تلفن خود تماس بگیرند. به یاد داشته باشید، این کار را می توان حتی بدون تلفن و از طریق رایانه انجام داد!راه اندازی یک مرکز تماس VoIP هزینه های ارتباطی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. به علاوه می تواند تمامی شعب مجموعه را به صورت یکپارچه پشتیبانی کند. می توانید تماس های بین المللی را با نرخ های بسیار پایین برقرار کنید و تمامی تماس های داخل گروه رایگان خواهد بود (حتی بین دو شعبه مختلف در دو شهر یا کشور!)روش های مختلفی برای استفاده از خدمات VIP وجود دارد که انتخاب هر کدام به نیاز و انتظارات شما بستگی دارد. در زیر سعی خواهیم کرد به اختصار به مراحل راه اندازی یک مرکز تماس VoIP بپردازیم. اما برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقاله VoIP چیست و چگونه کار می کند را مطالعه کنید.
مراکز تماس سنتی با استفاده از روش های سنتی و آنالوگ در گروه های کاری اجرا شد. در این مراکز باکس مرکزی (PBX) به صورت فیزیکی نصب شد و خطوط داخلی و داخلی از طریق کابل های مخصوص به آن متصل شد. این روش معمولا نیاز به هزینه زیادی دارد و البته توسعه آن کمی سخت به نظر می رسد.
بیشتر بدانید:لوازم و تجهیزات نصب و راهاندازی VoIP
بیشتر بدانید:تفاوت های VoLTE و Voip
مراکز تماس جدید بر اساس VoIP پیادهسازی شده و گستردگی بیشتری دارند و در عین حال هزینه کمتری نسبت به مدلهای آنالوگ دارند. امروزه به جرات میتوان گفت که تماسهای اینترنتی در مقایسه با مکالمات سنتی و آنالوگ از نظر کیفیت صدا چیزی کم ندارند. این موضوع باعث شده است تا رهبران کسب و کار مراکز تماس VoIP یا شبکهای بیشتری را انتخاب کنند.
بیشتر بدانید:سرویس VoIP مخابرات چیست؟
بیشتر بدانید:هزینه نصب و راهاندازی سیستم ویپ VoIP چقدر میشود؟
برای راهاندازی VoIP به تجهیزات مختلفی نیاز دارید. در زیر به 7 مرحله ساده برای استفاده از خدمات VoIP در یک محیط تجاری خواهیم پرداخت. با انجام این مراحل میتوانید اینترنت تلفن را راهاندازی کنید و از امکانات مختلف آن لذت ببرید.
اولین و مهمترین قدم در ایجاد مرکز تماس VoIP، تعیین تعداد کارمندان مجموعه شماست. این به شما کمک میکند بدانید که چند خط مورد نیاز است. علاوه بر این، با توجه به تعداد کارمندان بالقوه، خواهید دانست که آیا سرویس اینترنت فعلی شما برای راهاندازی یک مرکز تماس شبکه کافی است یا خیر.
پس از بررسی تعداد کارمندان، نوبت به خدمات اینترنتی میرسد. در واقع، شما باید تصمیم بگیرید که آیا سرویس اینترنت فعلی شما برای راهاندازی یک سیستم VoIP و پشتیبانی از همه کارمندان کافی است یا خیر. کیفیت تماسهای تلفنی VoIP کاملاً به پهنای باند و سرعت اینترنت ایستگاه کاری شما بستگی دارد.
VoIP طیف گستردهای از ویژگیها را ارائه میدهد که ممکن است در نگاه اول جذاب به نظر برسند. اما بد نیست بدانید برخی از این ویژگیها و امکانات میتواند هزینه نهایی شما را برای نصب گوشی اینترنتی افزایش دهد. سعی کنید در ابتدا حد بودجه مورد نظر خود را تعیین کنید.
VoIP امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار میدهد. داشتن یک شماره تلفن برای هر کاربر، قابلیتهای کنفرانس، برنامههای تلفن همراه، روتر خودکار و موارد دیگر تنها بخشی از این ویژگیها هستند. مشخص کردن اولویتها به شما در مدیریت بودجه کمک میکند.
اکنون پس از تستهای اولیه، نوبت به انتخاب ارائهدهنده خدمات VoIP میرسد. توصیه میکنیم ارائهدهندهای را انتخاب کنید که تمام ویژگیهای مورد نیاز شما را ارائه دهد و با بودجه شما مطابقت داشته باشد.
پس از نصب اولیه، باید تلفنهای شبکه و سایر سختافزارهای لازم را خریداری کنید. البته بسیاری از مراکز تماس VoIP به شما امکان استفاده از دستگاههای تلفن آنالوگ و سنتی را میدهند.
در بیشتر موارد، شما گوشی خود را به یک شبکه محلی متصل میکنید و تنظیمات را روی آن انجام میدهید. البته جای نگرانی نیست! زیرا ارائهدهندگان VoIP معمولاً خدمات پس از فروش مختلفی را ارائه میدهند.
بیشتر بدانید:قیمت خرید تلفن اینترنتی شاتل 9100 آموزش راه اندازی
بیشتر بدانید:محاسبه قیمت پروژههای ویپ
راهاندازی تلفن VoIP ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد. اما مطمئن باشید که ارزش سرمایهگذاری دارد. با کارشناسان متخصص میتوانید مراحل نصب و راهاندازی را به راحتی انجام دهید و از امکانات پیشرفته بهرهمند شوید. اگر همچنان در مورد این فناوری سوالی دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم.
تهران خیابان کارگر شمالی، خیابان فرشی مقدم، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
ای کالر با ارائه راهکارهای مبتنی بر VoIP، Asterisk، Sip-Trunk اجرا و توسعه خدماتی مانند نصب و راه اندازی تلفن ۵ رقمی مخابرات، تلفن ثابت سیپ ترانک، سوئیچ و روتر، سرور IP-PBX روی بسترهای مسی – فیبرنوری – رادیویی – 4G – TD-LTE
به یاری خداوند و اعضای فنی تازه نفس ما خدمات خود را به بنگاه های بزرگ داخل و خارج از کشور ارائه کرده و رضایت و اعتماد آنها را جلب کرده ایم.
استانداردهای بالا و قیمت مناسب محصولات و خدمات ما منجر به یک نتیجه سودمند متقابل برای هر دو شرکت ما و شما خواهد شد.
طراح و توسعه : مستر سهیل تولید محتوا و سئو: فروزان فــروزنده