الستیکس را برای استفاده از سرویس SIP Trunk پیکربندی کنید

محبوبیت تلفن‌های پنج رقمی SIP

تصمیم گرفتیم تا راهنمای پیکربندی و نصب آن را در سایت تکتیک قرار دهیم. همانطور که مشخص است، با تکمیل ظرفیت ارتباطی E1 و فراهم شدن بستری برای ارائه خدمات Packet Trunk، اکنون امکان اتصال به شبکه تلفن از طریق IP فراهم شده است. این اتصال از لینک‌های مبتنی بر داده مانند ADSL و G.SHDSL استفاده می‌کند. شرکت مخابرات ایران در هنگام خرید این سرویس سه شماره IP را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین کاربر ملزم به خرید مودم G.shDSL.Bis می‌باشد. واضح است که دستگاه‌های تلفن باید از پروتکل‌های SIP و IP نیز پشتیبانی کنند. همچنین در خط تلفنی که قرار است سرویس از طریق آن ارائه شود، هیچ گونه سرویس ADSL یا G.SHDSL وجود نداشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از نحوه ثبت‌نام و مدارک لازم می‌توانید به این لینک مراجعه کنید: وبسایت مخابرات.

بیشتر بدانید:VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

موارد ضروری قبل از تنظیمات

سه شماره IP ارائه شده شامل:

  1. شماره IP سرور Elastix

  2. شماره IP برای Gateway

  3. شماره IP مرتبط با SBC که ترانک از طریق آن نصب می‌شود.

نکته:تنظیمات مودم SHDSL باید از شرکت مخابرات درخواست شود یا توسط یک متخصص مخابرات پیکربندی شود و برای هر دستگاه مودم متفاوت است.

تنظیمات Elastix 4 برای سیپ ترانک مخابرات

آماده‌سازی کارت‌های شبکه

ابتدا دو کارت شبکه مجزا برای الستیکس تهیه کنید. اگر الستیکس شما یک سرور مجازی است، فقط یک کارت شبکه مجازی به آن اضافه کنید.

تنظیمات شبکه

  1. وارد محیط وب پیکربندی Elastix شوید.

  2. از منوی System، گزینه Network و سپس Network Options را انتخاب کنید.

 

  1. شبکه داخلی روی یکی از کارت‌های شبکه تنظیم می‌شود. اگر DHCP ندارید، کارت شبکه دوم IP ندارد. روی نام کارت شبکه دوم کلیک کنید.

  2. نوع رابط را روی Static قرار دهید. آی‌پی که مخابرات برای سرور در این زمینه به شما می‌دهد را تنظیم کنید.

  3. در قسمت Network mask، زیرشبکه ارائه شده توسط مخابرات را وارد کنید. به عنوان مثال، اگر زیرشبکه /30 تبلیغ می‌شود، در قسمت زیرشبکه عدد 255.255.255.252 را تایپ کنید.

  4. در قسمت Edit Network Settings، IP Gateway را تنظیم کنید.

 

تست اتصال با SBC

برای تست اتصال، IP خود را از سرور Elastix وارد کنید. اگر پینگ یا پاسخی وجود ندارد، مطمئن شوید که تنظیمات IP درست است.

ایجاد ترانک سیپ مخابرات

  1. از منوی PBX، گزینه PBX Configuration و سپس Trunks را انتخاب کنید.

  2. روی Add SIP Trunk کلیک کنید.

  3. نام دلخواه را وارد کنید.

  4. در قسمت تنظیمات خروجی، اطلاعات زیر را در قسمت PEER Details وارد کنید:

    Host=*.*.*.*
    Type=peer
    Insecure=yes
    Context=from-trunk
    Qualify=yes
    Dtmfmode=inband

    (به جای ستاره، آی‌پی SBC را قرار دهید.)

5. تغییرات را ارسال کنید و سپس تنظیمات را اعمال کنید.

تنظیم مسیرهای تماس

مسیریابی تماس‌های ورودی (Inbound Routes)

  1. در قسمت تنظیمات PBX از منوی سمت چپ گزینه Incoming Routes را انتخاب کنید.

  2. توضیحات مورد نظر را در قسمت Description تایپ کنید.

  3. قسمت DID Number را خالی بگذارید. این بدان معنی است که همه DIDها به این مسیر ورودی هدایت می‌شوند.

4. در قسمت مقصد، مقصد تماس‌های ورودی را انتخاب کنید (مانند یک افزونه یا تلفن گویا).

 

5.اگر پیکربندی تا کنون به درستی انجام شده است، می توانید با شماره SIP Trunk از تلفن های خارج از سازمان تماس بگیرید. تماس به مقصد منتقل می شود.

مسیریابی تماس‌های خروجی (Outbound Routes)

  1. در قسمت تنظیمات PBX، از منوی سمت چپ، گزینه Outbound Routes را انتخاب کنید.

  2. یک نام دلخواه برای مسیر در نظر بگیرید.

  3. الگوی مورد نظر را در قسمت Number Pattern وارد کنید. به عنوان مثال، اگر کاربران نیاز به برقراری تماس‌های خروجی از صندوق عقب با پیشوند 9 دارند، در قسمت Prefix عدد 9 و در قسمت Pattern مربوطه یک نقطه تایپ کنید.

  4. از قسمت Trunk sequence برای مسیرهای تطبیق، ترانک ایجاد شده در مرحله قبل را به عنوان اولویت 0 قرار دهید.

  5. کاربران داخل سازمان هم اکنون می توانند با شماره گیری 9 و سپس شماره تلفن مورد نظر با خارج از سازمان تماس بگیرند.

بیشتر بدانید: پیش‌شماره 9109 چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Sip-trunk-مخابرات-elastix-7-1

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی کامل پیکربندی الستیکس برای سرویس SIP Trunk مخابرات پرداخته شد. با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید به راحتی سرویس SIP Trunk را روی Elastix تنظیم کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. استفاده از این روش باعث می‌شود که ارتباطات داخلی و خارجی سازمان شما با کیفیت و پایداری بالا انجام شود. علاوه بر این، شما می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌ای که الستیکس ارائه می‌دهد، نظارت و مدیریت بهتری روی تماس‌ها و ارتباطات سازمان داشته باشید. اگر تمام مراحل را به‌درستی انجام دهید، نتیجه نهایی یک سیستم تلفنی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود که نیازهای ارتباطی سازمان را برطرف می‌کند. در صورت بروز هرگونه مشکل یا نیاز به مشاوره بیشتر، می‌توانید با متخصصین ما در این حوزه کمک بگیرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره

تماس با ما
پشتیبانی فنی، نصب و راه اندازی
تماس با شرکت 
فروشگاه تجهیزات شبکه
آدرس ما

تهران خیابان کارگر شمالی، خیابان فرشی مقدم، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

درباره ما

ای کالر با ارائه راهکارهای مبتنی بر VoIP، Asterisk، Sip-Trunk اجرا و توسعه خدماتی مانند نصب و راه اندازی تلفن ۵ رقمی مخابرات، تلفن ثابت سیپ ترانک، سوئیچ و  روتر، سرور IP-PBX روی بسترهای مسی – فیبرنوری – رادیویی – 4G – TD-LTE

به یاری خداوند و اعضای فنی تازه نفس ما خدمات خود را به بنگاه های بزرگ داخل و خارج از کشور ارائه کرده و رضایت و اعتماد آنها را جلب کرده ایم.

استانداردهای بالا و قیمت مناسب محصولات و خدمات ما منجر به یک نتیجه سودمند متقابل برای هر دو شرکت ما و شما خواهد شد.

طراح و توسعه : مستر سهیل              تولید محتوا و سئو: فروزان فــروزنده